‘Passend met anderen’; het alternatief
Scholen kunnen ook kiezen voor een extern alternatief ondersteuningsaanbod. Er zijn twee opties die tijdelijk binnen het regulier onderwijs ingezet kunnen worden.
Observatorium
Bij het observatorium volgt een leerling tijdelijk les op een andere vo-school. Naast meedraaien in de klas, krijgt de leerling begeleiding vanuit het ondersteuningsteam. Dit traject kan passend zijn als (nog) niet helemaal duidelijk is of de leerling op de juiste plek zit. Door observatie, begeleiding en eventueel onderzoek in een andere omgeving wordt gekeken wat de leerling nodig heeft en hoe daarop afgestemd kan worden.
Ook een proefplaatsing valt hieronder. Daarbij krijgt de leerling de kans om een andere leerroute uit te proberen. Dit kan zowel op de eigen school als op een andere school. Deze optie is er ook voor leerlingen uit het vso die willen ervaren hoe het is om naar een reguliere vo-school te gaan. Voor thuiszitters (of leerlingen die dreigen uit te vallen) kan deze aanpak ook een oplossing bieden.
Time-out
Bij een time-out volgt de leerling tijdelijk onderwijs op een andere school in de regio. Dit wordt ingezet als de situatie op de huidige school dreigt te escaleren of al uit de hand is gelopen. Door even afstand te nemen, kunnen de leerling, ouders en school werken aan de vaardigheden die nodig zijn om weer verder te kunnen. Tegelijkertijd wordt gewerkt aan het herstellen van de onderlinge relaties.
De duur van beide trajecten wordt altijd in overleg bepaald, samen met de jongere, ouders, scholen en eventuele ketenpartners.