Klachten en bezwaar
Ondanks de aandacht die we besteden aan de kwaliteit van de processen binnen ons samenwerkingsverband, kan het gebeuren dat betrokkenen van mening zijn dat wij onjuist en/of ongepast gehandeld hebben. Hieronder vind je een korte toelichting op de procedures bij klachten en bezwaar.
Je bent het niet eens met het besluit van het samenwerkingsverband over toelaatbaarheidsverklaring voor het VSO of PrO
Ben je het niet eens met het besluit van SWV VO 30 06 over het toewijzen van een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) voor het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) of het praktijkonderwijs (PrO)? Volg dan onderstaande procedure om bezwaar in te dienen. Alleen belanghebbenden kunnen bezwaarschriften indienen. Dit zijn de school (het bestuur), de ouders (wettelijk vertegenwoordiger(s)) en/of de jongere.
- Richt je bezwaarschrift per post of per e-mail aan de directeur-bestuurder van het samenwerkingsverband. Gebruik bij voorkeur het model bezwaarschrift. De contactgegevens vind je hier.
- De volgende onderdelen zijn vereist in een bezwaarschrift:
• Naam en adres indiener
• Datum en handtekening
• Omschrijving van het besluit waartegen je bezwaar indient
• Motivering/onderbouwing van het bezwaar - Je kunt een bezwaar indienen binnen 6 weken na de bekendmaking van het besluit van het samenwerkingsverband. Ben je te laat, motiveer dan zo volledig mogelijk waarom je niet eerder hebt gereageerd.
- Het samenwerkingsverband vraagt daarna binnen 2 weken advies over hun besluit aan de Landelijke Bezwaaradviescommissie Toelaatbaarheidsverklaring (LBT). Deze Commissie geeft advies aan het samenwerkingsverband. Het vragen van advies aan de Commissie kan alleen achterwege blijven indien het samenwerkingsverband geheel aan de bezwaren tegemoet komt.
- Binnen 4 weken na de zitting van de LBT ontvangen alle partijen een schriftelijk advies van de Commissie. Op basis van dit advies moet het samenwerkingsverband de toelaatbaarheidsbeslissing heroverwegen.
- Wanneer je het als belanghebbende niet eens bent met het nieuwe besluit van het samenwerkingsverband, kun je tegen dit besluit beroep instellen bij de rechtbank, sector bestuursrecht.
Heb je een klacht?
Vind je dat een van onze medewerkers je niet eerlijk heeft behandeld of denk je dat een van onze medewerkers onzorgvuldig heeft gehandeld? Dan nodigen wij je uit om contact met ons op te nemen. We willen je klacht graag in goed overleg en naar tevredenheid behandelen. Mocht dat niet lukken, dat kun je contact opnemen met: Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC), Postbus 85191, 3508 AD Utrecht, tel. 030 – 280 95 90.