De Schoolondersteuners Gedrag & Leren hebben een brede deskundigheid op het gebied van onderwijs en ondersteuning: gedrag, leren en de wisselwerking daartussen. De inzet van de Schoolondersteuners Gedrag & Leren moet eraan bijdragen dat docenten/mentoren het gevoel hebben dat ze passend onderwijs aankunnen: omgaan met diversiteit in een groep (didactisch en pedagogisch), signaleren van behoeften, samenwerken met ouders en jongere, hulp vragen etc. De activiteiten vinden dan ook dicht op of in het onderwijsproces plaats. Activiteiten gericht op andere medewerkers van de school, zoals ondersteuningscoördinatoren, leerlingbegeleiders, gedragswetenschappers, schoolleiders e.d., kennen indirect hetzelfde doel: het versterken van de context, zodat het docenten en de school beter lukt om af te stemmen op de onderwijsbehoeften van de jongeren.
Schoolondersteuners Gedrag & Leren beschikken niet alleen inhoudelijk over brede deskundigheid, maar hebben ook een groot repertoire aan technieken, zodat zij inhoud en vorm af kunnen stemmen op de specifieke situatie en de betrokkenen: passende ondersteuning als spiegel voor passend onderwijs. Activiteiten die onderdeel uitmaken van het aanbod zijn:
- Directe professionaliseringsvormen zoals co-teaching, co-training, video-interactiebegeleiding en synchroon-coaching;
- Indirecte professionaliseringsvormen zoals scholingsbijeenkomsten, workshops, voorlichting, coaching en begeleide intervisie;
- Consultatie en advies over complexe casuïstiek;
- Advies over en ondersteuning bij doorontwikkeling van trajectvoorziening, koersklas en andere schoolinterne ontwikkelingen c.q. innovaties die relevant zijn voor passend onderwijs.
Daarnaast begeleidt de Schoolondersteuner de school bij de doorstroom naar een minder intensief ondersteuningsniveau (nazorg) en is deze een critical friend die gevraagd en ongevraagd verbeterpunten kan signaleren ten aanzien van passend onderwijs en aanmoedigt waar het goed gaat.
Schoolondersteuners zitten in een netwerk van scholen, collega-schoolondersteuners, ACTA, VSO-scholen en (SWV) primair onderwijs, zodat ze verbindingen in de regio kunnen bevorderen.