Op 22 februari 2021 vond de derde heisessie plaats met als thema Inclusie, wederom online in verband met de coronamaatregelen. De doelstellingen van de ochtend waren om (1) meer kennis op te doen over het thema inclusiever onderwijs, (2) een gezamenlijke taal te vinden voor het gesprek over inclusie en (3) een eerste beeld te vormen over de ambitie van de scholen. Dit als opmaat naar het formuleren van de nieuwe collectieve ambitie voor ondersteuningsplan 2022-2026.
De ochtend begon met het vertonen van de gevierde Belgische docufilm ‘Inclusief‘, waarin vier Vlaamse kinderen met speciale onderwijsbehoeften worden gevolgd. Na een korte inleiding door de directeur van het samenwerkingsverband, beantwoordde Hein Broekkamp van de Onderwijsraad vervolgens vragen van deelnemers over het adviesrapport ‘Steeds inclusiever‘. Sanne Spiero van Sardes presenteerde de inclusieladders als gezamenlijke taal voor de ontwikkeling naar steeds inclusiever onderwijs. Aan de hand van de kennis en inzichten gingen de deelnemers in deelgroepen uiteen om in gesprek te gaan over het onderwerp inclusie. De belangrijkste inzichten van de ochtend waren:
– Inclusie is een breed begrip en het is belangrijk om te zorgen dat betrokkenen het over hetzelfde hebben;
– Inclusief onderwijs is niet zwart-wit: er is een weg naar steeds inclusiever onderwijs;
– We beginnen niet bij nul: er is al een zekere mate van inclusie;
– De omstandigheden en wetgeving zijn nog niet ideaal, maar er kunnen wel degelijk stappen gezet worden in het creëren van een inclusieve cultuur in de reguliere VO-scholen.
Algemene achtergrondinformatie is te vinden in de volgende documenten:
– Animatie van het Ministerie OCW over de opbrengsten van het veldtraject in het kader van de evaluatie van passend onderwijs.
– De kamerbrief ‘Evaluatie en verbeteraanpak passend onderwijs‘ en bijbehorende beleidsnota.
– Het advies van de Onderwijsraad ‘Steeds inclusiever‘, de samenvatting en de animatie.
– De Sardes special ‘Perspectief op inclusief in het onderwijs‘.